Sunday, July 8, 2012

Vänskapsmatch

Nkoma SS fotbollslag i snygga Lindås Waves tröjor
 Hejsan!

Den här veckan har jag och min kollega Jean ägnat oss åt fotbollsträningar med båda skollagen. I onsdags och fredags höll Jean i träningen för Nkoma SS skollag och i torsdags för Mount Masabas lag. Han gjorde lite olika övninagar som försvar-anfall och inläggsövning. Eleverna snappade upp fort och lärde sig nog en hel del! Roligt hade de i alla fall!
Igår avslutade vi det hela med en vänskapsmatch skolorna emellan. Nkoma vann med 3-0 men det var lite missvisande siffror... De var ganska jämna i första halvlek och det kunde varit oavgjort men i andra kroknade Mount Masaba... De hade även problem i försvaret... Det viktiga var dock att alla hade roligt, både på och utanför planen.
Innan matchen passerade eleverna från Mount Masaba förbi Nkoma SS skolan och när de kom in så såg de alla sportaktiviteter som pågick på skolan (Ni kommer ihåg att jag skrev tidigare att de nu varje lördag ska ha sportaktiviteter på skolan)! De var mycket imponerade och de inledde spontant en match mellan skolorna i vollyboll! Jättekul att de är så positiva till sport! Hoppas att även Mount Masaba kan ta upp det här med sporten någon gång i veckan!

Efter matchen var jag en liten stund på styrelsemötet på Mount Masaba och snackade om utbytet. De var possitiva men ville att jag skulle skriva ett Memorandum of understanding, vilket är som ett slags kontrakt. Detta gick jag dock inte med på, det hela ska ju vara på frivillig basis. Om det inte är frivilligt så kommer det aldrig att funka! Jag gick dock med på att skriva ner lite om vad programmet handlar om. Det är så omständiga i styrelsen på Mount Masaba! Kan man inte bara säga "Å vad kul" och sedan bara sätta igång??! Alla dessa papper och möten... Har ju aldrig gillat konferenser... Men det kommer att bli bra!

Idag slappar vi på Mount Elgon resort. I morgon ger sig Jean ut på nya äventyr här i Uganda men jag stannar i Mbale. Kanske att Jean kommer tillbaka om några veckor?!


Toskin (idrottslärare på Nkoma), Martin, Jag och Jean.


Spontanmatch i vollyboll mellan skolorna!

Planen kritades för hand!

Inmarch!

Mount Masabas lag i Hovås-Billdal tröjor!

2 comments:

  1. Hej Pernilla. Kul att ni fått igång så många aktiviteter! Blir säkert bra för eleverna i framtiden. Också bra att de får lite organiserad träning i fotboll så de förstår hur spelet skall spelas....Spontanfotboll i all ära men lite tankar är också bra för spelförståelsen.- Som vanligt skall allt dras i långbänk! De (styrelsen) förstår säkert inte den stora betydelsen som ett utbyte kan ge. De tänker bara på att sitta och prata... Bara på dem!! Tänker på dig och längtar efter dig. Tankar och kramar från föräldrarna.

    ReplyDelete
  2. Bra att du hålle rordning på alla ugandier! Och att du lär dem lite om sport. Spååårt, menar jag. <3

    När du kommer hem kanske du kan lära Johan ett och annat om fotboll, för han envisas fortfarande med att T-tenham (svordom jag vet) spelar fotboll. Så dumt!

    Saknar dig mycket och ser fram emot ett nytt sammanträde i Musselakademien snart! Kram!

    ReplyDelete